Тема : Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті.
Самопожертва. Турбота про ближнього.
Мета : продовжити опрацьовувати зміст твору Г.Тютюнника «Климко»;
дослідити, як у творі відображено воєнне дитинство; через художнє слово осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про ближнього, самопожертви на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко»; висловлювати власні роздуми про значення доброти і чуйності в людському житті; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, вміння грамотно висловлювати власну думку; навички аналізу епічного твору; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати важливі гуманні якості людини : чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати.
Тип уроку : урок засвоєння знань і формування вмінь з використанням мультимедійних технологій.
Тип уроку : урок засвоєння знань і формування вмінь з використанням мультимедійних технологій.
Обладнання : 1. О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ
« Грамота», 2007.
2. О.І. Міщенко «Українська література , 7 клас», Київ
« Генеза», 2007.
3. Комп’ютер, екран.
4. Портрет Г.Тютюнника.
5. Дидактичний матеріал .
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. « Мозковий штурм»:
- З яким автором і яким твором ми познайомилися на попередньому уроці?
- Чому так названо твір ?
- Коли розгортаються події , про які йдеться у творі?
2.Поетична хвилинка ( уривок):
Війна – не свято.
Сльози, кров і горе.
Танок жорстокості,
Убивств пекельний шал.
Т. Нещерет -
запорізька авторка, на долю якої випало воєнне дитинство.
3.Творче завдання в групах.
Скласти сенкан (слайд №1) до слова війна. ( Перегляд галереї слайдів №2« Діти війни»).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку, цілепокладання ( слайд №3).
Технологія «Обмін побажаннями». Висловлювання очікуваних результатів.
Проблемне запитання : про що варто пам’ятати сучасному поколінню для того, щоб дитинство завжди було таким, яким ми зобразили на КТС «Дитинство», що виконували на виховній годині ?
Результат роботи на уроці : представити відповідь на проблемне запитання у вигляді дружньої поради сучасному поколінню.
ІУ. Основний зміст уроку.
1. Робота з текстом у групах:
Завдання №1
- І група - дослідити на прикладі життя Климка, як у творі зображено воєнне дитинство, й представити у вигляді ґронування;
- ІІ група - дослідити на прикладі життя Климка, як у творі зображено воєнне дитинство, та, дібравши епітети, представити у вигляді схеми;
- ІІІ група - робота з ілюстрацією №1 (слайд №4)
(О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ , ст. 135):
опишіть, як художник відтворив епізод воєнного дитинства Климка.
Доберіть заголовок до ілюстрації.
Відповіді груп :
- презентація результатів дослідження.
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А
Висновок учителя: Ми дослідили воєнне дитинство Климка, але знаємо, що в основі твору лежать дитячі враження Г. Тютюнника від походу тяжкими дорогами війни в дитинстві. На сторінках повісті ми зустрічаємося ще з дітьми.
- Хто вони ?
- Що їх об’єднує?
- На прикладі кого із згаданих героїв-дітей автор найбільш глибше показав складність воєнного дитинства?
Климко – узагальнюючий образ дітей війни.
Технологія «Мікрофон»
Гості – діти війни діляться спогадами про воєнне дитинство.
Узагальнена характеристика воєнного дитинства:
слайд №5 « Ґронування «Воєнне дитинство».
Слово вчителя : Війна – жахливе слово. Лихоліття ламає долі людей. Як у такі важкі роки не втратити людської гідності?! Лише сильні духом люди гідно витримують труднощі й випробовування долі. І в усі часи цінуються найкращі риси людини.
Прислухайтесь до слів автора повісті: « …ідеалом для мене завжди були і залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах».
Проаналізувавши твір, ми дослідили, як у творі відображено воєнне дитинство. Наступне завдання - дослідити поведінку, вчинки людей у воєнний період, з’ясувати, хто з персонажів виявляє турботу про ближнього та здатний на самопожертву.
Завдання №2
випереджуюче домашнє завдання - словникова робота : з’ясувати за тлумачним словником лексичне значення слова :
- І група - самопожертва ( слайд № 6);
- ІІ група - турбота ( слайд № 6);
- ІІІ група - ближній ( слайд № 6);
Завдання №3
- І група - дослідити на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко», в яких ситуаціях і хто з персонажів виявляє самопожертву.
- ІІ група - дослідити на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко», у яких ситуаціях і хто з персонажів виявляє турботу про ближнього.
- ІІІ група - робота з ілюстрацією № 2 ( слайд № 7)
(О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ , ст. 165:
знайдіть і прочитайте уривок, якому відповідає ілюстрація. Як називається цей сюжетний елемент ?
Чи вдалося, на вашу думку, художникові передати весь біль і гіркоту за Климка ? Аргументуйте відповідь.
Відповіді груп :
- словникова робота : ІІ, ІІІ, І групи - турбота, ближній, самопожертва;
- презентація результатів дослідження - ІІ, І, ІІІ групи.
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А
Узагальнення вчителя: маленькі громадяни нашої країни – діти війни – виявляли такі високі почуття: турботу, безкорисливість, милосердя, чуйність, самопожертву - які й дорослим інколи не до снаги.
2. Поетична хвилинка :
( Перегляд галереї слайдів № 2« Діти війни»).
Мелодекламація поезії В.Симоненка «Земля кричить» (уривок) (дитячі враження поета про війну):
Це все було…Були німі кургани,
І війни йшли не на життя – на смерть,
Гриміли залпи, і ятрились рани,
І світ ішов, здавалось, шкереберть.
І вся планета ніби очманіла,
Людина в землю заривалася, мов кріт,
А над землею бомби стугоніли,
І падали тіла на рваний дріт.
Це все було…О, не забудьте, люди,
Своїх братів, що нині неживі,
Що руйнували світ тиранства і облуди
І нищили в’язниці вікові.
О, не забудьте тих, що рвались крізь багнети,
В степах поклали голови свої,
Щоб більше нашу голубу планету
Не шарпали розбійницькі бої.
Щоб не здригався всесвіт малярійно
І небо не стогнало від заграв,
Щоб нам годинник радісно й спокійно
Віки ясної дружби рахував!
У. Підсумок уроку.
Робота в групах:
Бесіда: завдяки чому, на вашу думку, у тяжкі воєнні часи наш народ зміг вистояти проти фашистської навали та вибороти мирне життя ?
Проблемне запитання :
про що варто пам’ятати сучасному поколінню для того, щоб дитинство завжди було таким, яким ми зобразили на КТС «Дитинство», що виконували на виховній годині ? Відповідь - дружня порада сучасному поколінню.
Висновок учителя: Якщо людство буде дотримуватися ваших дружніх порад, то небо завжди буде мирним, і дитинство завжди буде таким, яким ми зобразили на КТС «Дитинство» . ( Перегляд ґронування (слайд №8), галереї слайдів
№ 9 « Мирне дитинство» ).
Адже, як сказав Франсуа Рабле : « Людина створена природою для миру, а не для війни, народжена для щастя, любові, гармонії, краси, для насолоди всіма радощами життя.»
УІ. Рефлексія навчальної діяльності .
Бесіда:
- Що нового дізналися ?
- Що найбільш вразило ?
- Що запам’яталося?
- Чи досягнули ми поставлених цілей ?
З’ясування емоційного стану учнів .
УІІ. Оцінювання.
Заповнення картки оцінювання роботи учня в групі.
УІІІ. Домашнє завдання ( Слайд № 10).
Високий рівень :
Підготувати міні-твір на тему : «Моя турбота про рідних і друзів»;
Достатній рівень:
Навести приклади самопожертви у мирний час.
Середній рівень:
Навести приклади турботи про ближнього у мирний час.
Початковий рівень :
Переказ найбільш вражаючого епізоду з повісті.
У 2013 р. конспект уроку з української літератури в 7 класі на тему : «Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті. Самопожертва. Турбота про ближнього» було представлено на обласній педагогічній виставці «Формування життєвих навичок і самостійності вихованців» (сертифікат учасника).
У 2013 р. конспект уроку з української літератури в 7 класі на тему : «Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті. Самопожертва. Турбота про ближнього» було представлено на обласній педагогічній виставці «Формування життєвих навичок і самостійності вихованців» (сертифікат учасника).
Текст до презентації
Презентація "Леся Українка"