На уроках української літератури

Тема : Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті.
            Самопожертва. Турбота про  ближнього.
Мета : продовжити опрацьовувати  зміст твору Г.Тютюнника «Климко»;
             дослідити,  як у творі відображено воєнне дитинство; через художнє слово осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про ближнього, самопожертви на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко»;  висловлювати власні роздуми про значення доброти і чуйності в людському житті; розвивати культуру зв’язного  мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, вміння грамотно висловлювати  власну думку; навички аналізу епічного твору; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати важливі гуманні якості людини : чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати.

Тип уроку : урок засвоєння знань і формування вмінь з використанням     мультимедійних  технологій.
Обладнання :     1. О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ
                             « Грамота», 2007.
                             2. О.І. Міщенко «Українська література , 7 клас», Київ
                             « Генеза», 2007.
              3. Комп’ютер, екран.
              4. Портрет Г.Тютюнника.
               5. Дидактичний матеріал .   
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
       З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. « Мозковий штурм»:
-         З яким  автором і  яким твором ми познайомилися на попередньому уроці?
-         Чому так названо твір ?
-         Коли розгортаються події , про які  йдеться у творі?
    2.Поетична хвилинка  ( уривок):
Війна – не свято.
Сльози, кров  і горе.
Танок жорстокості,
Убивств пекельний шал.
Т. Нещерет -
 запорізька  авторка, на долю якої випало воєнне дитинство.
   3.Творче завдання в групах.
Скласти сенкан (слайд №1) до слова війна.   ( Перегляд галереї слайдів №2« Діти війни»). 
ІІІ.  Оголошення теми, мети уроку,  цілепокладання ( слайд №3).    
Технологія «Обмін побажаннями». Висловлювання очікуваних результатів.
     Проблемне  запитання : про що варто пам’ятати  сучасному  поколінню для того, щоб   дитинство завжди було  таким, яким  ми зобразили на  КТС «Дитинство», що виконували на виховній годині ?        
  Результат  роботи на уроці : представити  відповідь на проблемне запитання у вигляді  дружньої   поради сучасному поколінню. 
ІУ. Основний зміст уроку.
1.     Робота з текстом  у групах: 
Завдання №1
  - І група  -  дослідити на прикладі життя Климка, як  у творі зображено воєнне дитинство,  й представити  у вигляді ґронування;
  - ІІ група  -  дослідити на прикладі життя Климка, як  у творі зображено воєнне дитинство,  та, дібравши епітети,  представити  у вигляді схеми;
 - ІІІ група  -   робота з ілюстрацією №1  (слайд №4)
  (О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ , ст. 135):
 опишіть, як художник відтворив епізод воєнного дитинства Климка.
         Доберіть заголовок до ілюстрації.
Відповіді груп :
-         презентація результатів дослідження. 
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А 
          Висновок учителя: Ми дослідили воєнне дитинство Климка, але знаємо, що в основі твору лежать дитячі враження Г. Тютюнника від  походу тяжкими дорогами війни в дитинстві. На сторінках повісті ми зустрічаємося ще з дітьми.
- Хто вони ?
- Що їх об’єднує?
- На прикладі кого із згаданих героїв-дітей  автор  найбільш глибше показав складність воєнного дитинства?
Климко – узагальнюючий образ дітей війни.
        Технологія «Мікрофон»
Гості – діти війни діляться спогадами про воєнне дитинство.
 Узагальнена характеристика воєнного дитинства:  
слайд №5 « Ґронування  «Воєнне дитинство».  
       Слово вчителя : Війна – жахливе слово. Лихоліття ламає долі людей. Як у такі важкі роки не втратити людської гідності?! Лише сильні духом люди гідно витримують труднощі й випробовування  долі. І в усі часи цінуються найкращі риси людини.
        Прислухайтесь до слів  автора повісті: « …ідеалом для мене завжди були і залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах».
      Проаналізувавши твір, ми  дослідили, як у творі відображено воєнне дитинство. Наступне завдання -  дослідити поведінку, вчинки  людей у воєнний період, з’ясувати,  хто  з персонажів виявляє турботу про ближнього та здатний на самопожертву.  
Завдання  №2
випереджуюче домашнє завдання - словникова робота : зясувати за тлумачним словником лексичне значення слова :
-         І група   -   самопожертва  ( слайд № 6);
-         ІІ група  -  турбота  ( слайд № 6);
-         ІІІ група -   ближній ( слайд № 6); 
                                                Завдання  №3
-         І група - дослідити на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко», в яких ситуаціях і хто з персонажів виявляє самопожертву.
-         ІІ група  - дослідити на прикладі взаємостосунків героїв твору Г.Тютюнника «Климко», у яких ситуаціях і хто з персонажів виявляє турботу про ближнього.
-           ІІІ група -   робота з ілюстрацією  № 2  ( слайд № 7)  
(О.М.Авраменко «Українська література , 7 клас», Київ , ст. 165:
знайдіть і прочитайте уривок, якому відповідає ілюстрація. Як називається цей сюжетний елемент ?
 Чи вдалося, на вашу думку, художникові передати весь біль і гіркоту за Климка ? Аргументуйте відповідь.
  Відповіді груп :
-         словникова робота : ІІ,  ІІІ, І  групи - турбота, ближній, самопожертва;
-         презентація результатів дослідження  - ІІ, І, ІІІ групи.
Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А 
              Узагальнення вчителя: маленькі громадяни нашої країни – діти війни –    виявляли такі високі почуття:  турботу, безкорисливість, милосердя, чуйність, самопожертву - які й дорослим  інколи не до снаги. 
 2. Поетична хвилинка :
  ( Перегляд галереї слайдів № 2« Діти війни»). 
     Мелодекламація поезії В.Симоненка «Земля кричить» (уривок) (дитячі враження поета про війну):
Це все було…Були німі кургани,
І  війни йшли не на життя – на смерть,
Гриміли залпи, і ятрились рани,
І світ ішов, здавалось, шкереберть.

І вся планета ніби очманіла,
Людина в землю заривалася, мов кріт,
А над землею бомби стугоніли,
І падали тіла на рваний дріт.

Це все було…О, не забудьте, люди,
Своїх братів, що  нині неживі,
Що руйнували світ тиранства і облуди
І нищили  в’язниці  вікові.

О, не забудьте тих, що рвались крізь багнети,
В степах поклали голови свої,
Щоб  більше нашу голубу планету
Не шарпали розбійницькі бої.

Щоб не здригався всесвіт малярійно
І небо не стогнало від заграв,
Щоб нам годинник радісно й спокійно
Віки ясної дружби рахував! 
У. Підсумок уроку
Робота в групах:
    Бесіда: завдяки чому, на вашу думку, у тяжкі воєнні часи наш народ зміг вистояти проти фашистської навали та вибороти мирне життя ?
     Проблемне  запитання :    
 про що варто пам’ятати  сучасному  поколінню для того, щоб   дитинство завжди було  таким, яким  ми зобразили на  КТС «Дитинство», що виконували на виховній годині   Відповідь - дружня порада  сучасному поколінню.
    Висновок учителя: Якщо людство буде дотримуватися  ваших дружніх порад, то небо завжди буде мирним, і дитинство завжди буде таким,  яким  ми зобразили на   КТС «Дитинство» (  Перегляд  ґронування  (слайд №8), галереї слайдів
№ 9 « Мирне дитинство»  ).
    Адже,  як сказав Франсуа  Рабле : « Людина створена природою для миру, а не  для війни, народжена для щастя, любові, гармонії, краси, для насолоди всіма радощами життя.» 
 УІ. Рефлексія навчальної діяльності .
        Бесіда:
- Що нового дізналися ?
- Що найбільш вразило ?
- Що запамяталося?
- Чи досягнули ми поставлених цілей ?
       З’ясування емоційного стану учнів . 
УІІ. Оцінювання.
Заповнення картки оцінювання роботи учня в групі.  
УІІІ. Домашнє завдання ( Слайд № 10).
Високий рівень :
    Підготувати міні-твір на тему :  «Моя турбота про рідних і друзів»;
Достатній рівень:
     Навести приклади самопожертви  у мирний час.
Середній рівень:
     Навести приклади  турботи  про ближнього  у мирний час.
Початковий рівень :
      Переказ  найбільш вражаючого епізоду з повісті.
            У 2013 р. конспект  уроку  з української літератури  в  7 класі на тему : «Григір Тютюнник «Климко». Воєнне дитинство в повісті.  Самопожертва. Турбота про  ближнього» було представлено на  обласній педагогічній виставці  «Формування життєвих навичок і самостійності вихованців» (сертифікат учасника). 


   

                             
Життєвий і творчий шлях Лесі Українки

Текст до презентації





 Презентація "Леся Українка"