Мовна вікторина
«Мово рідна, слово рідне»
«Мово рідна, слово рідне»
Мета: поповнення словникового запасу учнів, розвиток інтелектуально-аналітичних, творчих здібностей учнів, прищеплення навичок культури мовлення, формування інтересу та виховання любові до української мови, культури.
Епіграф :
Як парость виноградної лози , плекайте мову.
Хід заходу
Вступне слово вчителя.
Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій аромат.
Рідна мова! …Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Переткана червоною калиною, хрещатим барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою-м’ятою. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.
Рідна мова! …Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Переткана червоною калиною, хрещатим барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою-м’ятою. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.
Читець І: А.Малишко
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатися мови - блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В корневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової,
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з мене Україна – мати.
Мовна вікторина.
І. Привітання команд.
ІІ. Розминка.
З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.
І команда: ЛИСТОНОША
ІІ команда: КАЛЕНДАР
ІІІ. «Впізнай».
За описом впізнай літературного героя.
І команда: «Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці».
ІІ команда: «Він завжди виходив надвір трошки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима».
ІУ. «Словограй».
Від поданих слів утворіть, змінюючи першу літеру, нові.
І команда: МАК, ВІР, СІЧ.
ІІ команда: ВІЙ, РІК, ПОРТ.
У. «Всезнайко».
Скласти прислів’я за початком та кінцівкою.
І команда: Маєш голову, май же і розум.
Гостре словечко – коле сердечко.
Гірко поробиш – солодко з’їси.
ІІ команда: Вік живи- вік учись.
Вчення – світ , а невчення – тьма.
Хочеш істи калачі, не сиди на печі.
УІ. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає».
Вимовити скоромовку.
І команда: Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
ІІ команда: Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
УІІ. «Поєдинок капітанів».
Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.
І команда: 1.Лине, серця, до, а,не, слово, стріла.
ІІ команда: Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь.
Завдання командам : пояснити епіграф.
УІІІ. «Хто швидше?»
Із поданих літер скласти слово.
І команда: Н, А, Р, У, А, К, Ї, К.
ІІ команда: Ч,О,Ш, Н, Е, В, К, Е.
ІХ. Конкурс красномовства «Оратор».
Презентація поета, чиє ім’я склали у попередньому конкурсі :
короткі біографічні відомості, читання напам’ять улюблених поезій.
І команда: Леся Українка.
ІІ команда: Тарас Шевченко.
Х. « Власні асоціації» .
Скласти сенкан.
І команда: «Мова».
ІІ команда: «Слово».
ХІ. «Добери слово».
Гронування : дібрати прикметники до слів.
І команда: «Слово».
ІІ команда: «Мова».
Заключне слово вчителя.
Читець ІІ: М. Рильський
Мова
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Читець ІІІ:
Прислухайтесь, як океан співає -
Народ говорить. І любов, і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Читець ІУ:
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.